De fleste af os har oplevet at vågne desillusioneret op fra en drøm, der føltes intim og ægte. Det kan havde været et mareridt, hvor man vågner op med hjertebanken i sengen, en romantisk drøm eller noget helt tredje. Efter en kort stund, går det op for os, at det hele bare var en drøm. Vi føler en klar skillelinje mellem virkelighed og drømme, da vores kontrol og syn i drømme simpelthen bare ikke opnår samme niveau som i virkeligheden – indtil man får oplevelsen af en lucid drøm.
I en lucid drøm er du bevidst om du drømmer, og med lidt træning kan du styre, hvad du vil lave i drømmen. Eftersom drømmeverdenen ikke er begrænset af de fysiske rammer fra virkeligheden, er det kun fantasien der sætter grænser for hvad du kan gøre.

Eksempler på hvad du kan gøre i en lucid drøm:

  • Flyve som en fugl henover en storby
  • Møde dig selv og have en snak med din underbevidsthed
  • Snakke med afdøde familiemedlemmer
  • Nyde en kold drink ved stranden
  • Imødekomme dine seksuelle fantasier

Hvad skal jeg gøre?

Nogle få mennesker er så heldige, at de opnår lucide drømme fra naturens side uden at træne det eller bruge nogen metodisk tilgang. Resten af os må desværre træne os til at opnå lucide drømme og kontrollere dem.
Det første du skal gøre til en vane er at skrive din drømme ned i en journal eller indtale dem som optagelse, når du vågner. På denne måde træner du dig selv i at blive bedre til at huske dine drømme, som vil hjælpe dig med gradvist at få klarere drømme.

Hvis du har set filmen Inception, så vil du måske kunne huske Leonardo DiCaprios karakter, der spinner sin snurretop for at skelne mellem virkelighed og drømme. Hvis snurretoppen fortsætter med at spinne i al uendelighed, så er han i en drøm. Dette er hvad man inden for lucide drømme kalder et “reality check”. På samme måde skal du gøre det til en vane at implementere diverse reality checks i din hverdag, så du kan skelne mellem virkelighed og drøm. Et klassisk reality check er at holde sig for næsen og dermed prøve at trække vejret gennem næsen – i en drøm vil dette kunne lade sig gøre. Når du har gjort det til en vane at lave reality checks, vil du pludselig gøre det i en drøm, og så bliver det oftest til en lucid drøm.

WILD-metoden

Når du er kommet igang med at skrive drømmejournal og lave reality checks, kan du begynde at afprøve nogen af metoderne til at opnå lucide drømme. Den mest udbredte metode er WILD (Wake Initiated Lucid Dream), som går ud på at vågne op i REM-søvnen (ca. 4-6 timers søvn), holde sig vågen i omkring ti minutter, og ligge sig til at sove igen. Når man ligger sig til at sove, skal man fokusere på én ting som f.eks. åndedræt. På den måde vil din krop falde i søvn, imens du stadig er vågen i hovedet, og dette vil være overføringsfaser til en lucid drøm, som er kompliceret og kræver træning.

En god nattesøvn

Noget af det mest fundamentale for at blive god til lucide drømme, er at opretholde en god nattesøvnskultur. Sørg for at få ordentlig søvn hver nat, så du opnår REM-søvnen, der vil give dig mulighed for at huske dine drømme samt have lucide drømme. Da jeg først hørte om konceptet lucide drømme, var jeg en ung studerende, der kæmpede med søvnproblemer hver nat. Jeg nægtede at bruge traditionelle sovepiller, da jeg havde hørt så mange skrækhistorier om folk der var blevet afhængige af dem. En kombination af meditation og daglig motion hjalp gevaldigt på mine søvnproblemer, men jeg oplevede stadig indimellem at ligge og vende mig flere timer, før jeg faldt i søvn. Det var først, da jeg blev introduceret af min studiekammerat for melatoninpiller, at jeg fik en vedvarende god nattesøvn. Melatonin er et hormon i kroppen, der regulerer døgnrytmen og hjælper med at føle træthed, og mange mennesker har en naturlig mangel på melatonin. Jeg kan derfor kraftigt anbefale dig, der ønsker at komme igang med lucide drømme, men tit oplever søvnbesvær, at få styr på din melatonin, som ikke nødvendigvis behøver at være gennem melatoninpiller ligesom jeg. Hvis du vil videre mere om dette, anbefaler jeg at læse nærmere hos MelatoninGuide

Afsluttende ord

Lucide drømme er et fantastisk spændende koncept, hvor du bogstaveligt kan få alle dine drømme til at gå i opfyldelse. Du kan næppe bruge undskyldningen, at du ikke har tid – det foregår jo om natten! Vi sover 1/3 af vores liv væk, tænk hvis man kunne udnytte alle de “tabte” timer til noget brugbart?
Som så meget andet her i livet kræver lucide drømme træning. Du skal ikke forvente at få en lucid drøm de første par nætter du forsørger, men når du når til det punkt, hvor du er en fast “lucid drømmer”, så kan jeg næsten garantere dig for du vil være lykkelig over beslutningen om at springe ud i det.